onsdag 8 december 2010

Sparsamt lekande och lite film men är ju lite oteknisk

Jaha... så var jag då seg med att rapportera min och lilla Ebbas resa igen då.
Vad gör vi i vinteryran? Vi leker lite i paddocken, inget avancerat alls, mest attraherad är jag av liberty och stick to me och Ebba verkar det passa bra med. Så vi lullar runt lite i godan ro och jag ställer inga höga krav men hittar på lite övningar för henne, små tankenötter att lösa här och var. Det är halt och mycket snö, sån där typ av snö som bildar tjocka platåsulor under hästens fötter och gör dem oerhört klumpiga och halkiga under fötterna.

Ebba får massage en gång i månaden av en jätterar, lugn och trevlig hästmassör. Tror inte Ebba är helt hundra nöjd med behandlingen då hon när det ömmar på henne vill mest komma undan och därifrån. Jag hoppas såklart ändå att massagen ska göra henne gott. Mest ömhet har hon visat i ryggen, ländryggen. Men även har det suttit stelhet i nacken och bogen. Nacken har nog blivit bättre sen hon fick den lösa tanden bortdragen dock. Nu ar nog täcket legat och spänt en del över bogen så hon kan vara stel där för det. Synd att jag täckar henne egentligen men kallstall är kallstall och när det till och med fryser i vattenspännerna inne på natten så kryper visst minusgraderna även inomhus.

Sen har det ju vart kallt ute, snöat och ibland regnblandad snö och då vill jag att hennes lite stela och ömma rygg ska vara varm och go. Genom att täcket får ligga kvar på under natten blir det heller inget extra jobb för min stallvärdinna som släpper ut varje morgon. Jag har i alla fall köpt ett nytt fint vintertäcke till Ebba nu med höga revärer så att bogfriheten bör bli större. Så hoppas jag att hon kan röra sig bättre och få mindre spänningar. Tur att hon har en så stor och fin box (fölbox) så hon kan röra sig rätt bra inne med.

Går och funderar på hur jag ska kunna avancera lite, för det känns som vi ändå kanske tar några steg bakåt ibland. Kanske särskilt vad gäller hennes respekt för min space och hon har blivit sämre med back-up. Jag kommer liksom inte åt hennes hjärna för att nå ut till fötterna riktigt. Kanske är vi på lågenergi både hon och jag och hon lite omotiverad?

Nästa vecka ska det komma en ny hovslagare och göra Ebbas fötter. Hoppas hoppas det är en vettig människa och att allt ska gå bra. Jag är väldigt noga med detta och är hon den aggresiva typen som morrar och gapar på hästen och är oförskämd så kommer jag inte låta henne sko. Hovarna är sämre nu och massören säger att det kan bero på att hon får för mycket betfor att äta (?) hm... tål att tänkas på.

Tjillevippen på er alla savvy vänner därute!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar