söndag 9 maj 2010

Lördag bjöd på lång skrittur, söndag på pyssel och promenad


Lilla hjärtat mitt har skadat sig på något i hagen troligen. Rivit sig på vänster bakben utsidan och det blödde lite igår så jag tog hand om det och sen red jag ändå ut på en tur. Såret såg inte djupt ut utan ytligt. Vi var ute i lugn takt och skrittade i nära nog 2 timmar, bara lilla Ebba och jag. Ja och så naturen och fågelsången då förstås :) Underbart! Stilla och rofyllt. Harmoni och trevligt samspel mellan min kära häst och mig.

Söndag kväll när jag kom upp till stallet var benet ganska redigt svullet och varmt. Men hon verkade inte ha problem att röra sig eller stötta på det. Ömmar lite när jag är där och trycker. Så det blev spolning med massor av kallt vatten, tvätt av såret och så på med en salva som ska vara bra. Tog sedan en promenad för att se om hon var mindre svullen och hdet hjälpte visst litegrann i alla fall. Skönt. Får se vad som väntar imorgon nu då.

Det ska eventuellt komma en hingst till stallet. Redan i mitten av kommande vecka. Spännande! Men samtidigt lite skrämmande. Hur kommer det kunna förändra stämningen i den redan lilla etablerade flocken. Vad ska de tycka om honom och han om dem? Ebba måste byta box och upplåta sin till hingsten. Men hon kommer att stå nära honom, precis mitt emot. Får hoppas hon sköter sig i fint sällskap.

2 kommentarer:

  1. Väldigt vacker bild på Ebba! ;) Låter som ni hade en härlig tur! Hoppas såret fixar till sig.

    SvaraRadera
  2. Tackar, ja den blev bra! :) Vi hade verkligen en toppenmysig tur. Men då hon var svullen och verkade ha ont igår så fick man ju dåligt samvete att man var ute och knallade så länge i lördags. :s Men jag tvättar och håller rent och smörjer in så hoppas jag det läker sig.

    SvaraRadera