tisdag 25 maj 2010

Från värmebölja till köldslag på nolltid

Imorse när jag kom till stallet verkar det som hästarna haft en blöt och kall natt ute. Lilla hjärtat mitt stod och skakade när jag hämtade in henne. Så kall,
så kall :( Så det blev fram med liten frottéhanduk jag hittade och massera upp lite värme och så på med fleecetäcket och regntäcket över det. Så tog jag en promenad med henne efter att ha gett henne lite kraftfoder till frukost och tvättat framkotan.
Ebben var liksom lite RBI idag, trösklar lite varstans och i kom långsamt framåt.
Hon verkade vilja stanna inpå mig nästan och såg liksom ängslig ut i blicken.
Huvudet högt och nacken väldigt spänd. Vet inte om jag inbillar mig men tror hon har lite stelhet eller ont i musklerna i nacken.

Sen så var ju hela hon nedkyld. Jag förbannar mig själv som inte håller koll på vädret bättre i allmänhet, i synnerhet vad för väder det ska bli under natten nu när hon går ute. Trots allt så är hon ju gammal och kanske inte rör sig tillräckligt i hagen samt fått sämre blodcirkulation.

Nä fy skäms, bättring på mig som matte där! Men det svängde å andra sidan snabbt som tusan ju, Helgen har vi ju haft strålande sol och en värme inte utav denna värld, säkert omkring 25+ minst. Så detta kalla regn kom som en kalldusch minst sagt.

Får se om det blir en tur till stallet ikväll igen för att träna lite. Om regnet ger med sig vill säga. I detta väder fryser både djur och mannskap.

1 kommentar:

  1. Ja vädrets makter kan man inte råda över! Min häst är också en frysskit med sämre cirkulation, så jag är en riktig hönsmamma som springer med täcket av och på ;))
    Jag hoppas också på bättre väder!

    SvaraRadera