lördag 24 april 2010

En lyckad lördagskväll



Lyckades leka med glädje, spontanitet och uppfinnigsrikedom ikväll.
Vi hade "rapport" tror jag bestämt, dvs mental connection. Var riktigt kul att börja i liberty och trigga igång henne lite med varierande uppgifter. Göra det oväntade.
Ebba tycktes ha riktigt kul och vara inspirerad. Vilket gjorde mig inspirerad.
Gjorde alla 7 lekar i blandad ordning, figure 8 och weave med i Liberty.

Piedestalen besökte Ebba otaliga gånger och det var oftast på eget initiativ. Berömde hennes lekfullhet genom att hon fick gärna leka med piedestalen. Två fötter på, sen tre och nästan, nästan, nästan fyra.. men då gled två ner och två bak stod kvar.

Ikväll hade jag laddat pungslungan (eller vad de nu heter de där väskorna man kan ha på magen =D) med någon slags morotspelleterat godis och det blev en hel del sån beröm med. Uppskattat såklart! :)

Stick to me gick toppen, hon följer bättre och bättre mina kommandon om att öka farten, sakta ner och backa och allt oftare kan jag backa henne från zon 5. Även med savvy string runt bakbenen. Hon galopperar så snart jag tar upp min energi och galopperar i min kropp. Circling game fick vi till några varv men det är lätt hänt att jag tappar hennes uppmärksamhet där fortfarande. Men så har jag ju inte någon fin rundcorall heller utan använder mig av en 60x40 m stor paddock (tror jag måtten är).

Sen åkte 22 fots linan på och mera circling game, inga större problem nu att få henne cirla mig med engagemang och ansvar 4-5 varv i trav. Hon saktar ner bra på kommando med. Change of direction går inte toppen precis. Hon missförstår mig ideligen och ökar farten istället för att stanna upp och vända när jag tar stegen bakåt och sänder åt andra hållet. Där har vi att träna på.

Lyckades smita in ett moment med lek runt transporten med och nöjde mig idag med att hon skulle känna att det kan vara trevligt att kliva upp på "lastbryggan", så vi halvcirklade runt och så upp. Från höger till vänster och tvärtom. Gick så fint så.
Hon kände inte någon press från mig alls och såg därför ut som om det var världens naturligaste sak att göra. Vad intressant!

Summa summarum var det en toppenkväll :) Nöjd och glad och jag tror nog nästan att det var lika bra för Ebba som det var för mig.

1 kommentar:

  1. Vad härligt det låter, blir allt lite inspirerad :) Tack för det.

    SvaraRadera