söndag 11 april 2010

En sån solig dag!

Skulle ju filmat idag men vi bestämde att lägga det senare i veckan istället.
Hade en superhärlig eftermiddag med uteritt i solskenet med mina vänner Josse, Issy, Lollo med deras hästar Felicia, Felix och Joshi =) Det satt som gjutet att vara ute och njuta på skogsstigarna en dag som denna. Lilla Ebba njöt alldeles märkbart och fick för sig att även ge mig både en prövning och två. I flock när vi rider ut så blir hon plötsligt väldigt stressad så snart hon hamnar längst bak. I första skogen vi gick igenom gick det fint (hon gick sist med gjorde inget väsen av det) men på raka grusvägar och andra skogen vi red in i så fick hon hjul under sig plötsligt. Det där är något att träna på, kanske kan man be en vän backa in i Ebba för att hon ska fatta att hålla avstånd? Kanske ska man testa att rida före sen efter sen före osv, byta gångart och göra turen till en lek? Ett annat tips jag fick var att ta det hon föreslog, fast än mer, det vill säga tänka "jasså vill du springa, jamen ok, då får du göra det och snabbt ska det gå, hela vägen hem" - reverse pshycology. Det sistnämnda går nog lätt bort för min del dock är jag rädd, jag är så unconfident i att göra en sån sak som att "rusa cowboy" vägen fram. Haha..en fegis är jag. Sitsen behöver mer träning och självförtroendet absolut en dos av stärkning. Det härliga med såna här dagar i stallet och med Ebba är dock att jag alltid kommer hem med en "hm, interesting" känsla i magen och en vilja om att lösa eller förbättra det för både mig och hästen.

Mer såna här dagar tack! Man blir som pånyttfödd av vårsolen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar