lördag 24 april 2010

Fredagsmys.. och så lite oväntad action :)

Kom till stallet lite sent på fredag kväll och kände mig inte helt okej på grund av en förkylning som smällt till i kroppen och knoppen. Så det blev det vanliga stalltjänstgörat och sen medans lilla hjärtat åt sin middagssmat så borstade jag och masserade henne. Det var blandade känslor av uppskattning jag fick till svar. Råkade killa henne på några ställen och hon både lyfte bakbenet åt mig och drog öronen bakåt och försökte driva bort mig. Jag blockerade och sen fortsatte jag lugnt och metodiskt. Hon accepterade.

Sen var jag bara med alla hästarna inne i hagen en lång stund och såg på dem när de åt och hur de föste undan varandra från respektive hö-hög.

Det är verkligen såå intressant att se hästars beteende mot varandra i sin flock. Man lär sig massor av att bara iaktta dem.

Ebba blev lite finputsad inför kvällen. Jag fick visa henne och ge henne undemanding time.

Sen hände något spännande. I och S hade bestämt sig för att ta ut de yngre hästarna ner till en stor hage längre bort. Ebba, Galant och Maxilla fick gå kvar. Oj oj vilket liv det blev på dem som var kvar. Särskilt på Galant. Han blev jätteängslig och började gnägga och ropa efter de andra. Ebba likaså inte sen att hänga på. De andra svarade några gånger. Plötsligt när jag står där i godan ro så hör jag ett förfärligt oväsen och emot oss kommer i full galopp Cherry och Berry helupphetsade. Det visade sig att Cherry hoppat över en ganska låg tråd i den stora hagen och Berry hakade på. De tyckte att de skulle vara med sin flock och inte ensamma i stora vida världen uppenbarligen.

Så nu skulle lilla jag stå och försöka samla in dessa hetsiga hästar och få in dem i hagen där jag stod igen. Lyckades få in en men den när den andra skulle slinka in så slank istället Galant ut. Oj oj.. en sån röra! =D
Vid det laget kom dock S gående mot mig och förklarade vad som hänt och fångade sen in Berry och Galant i en liten grushage där de gått in. Så fick alla snällt gå tillbaka och proceduren med två ut och tre kvar upprepades, denna gång med success.

Haha, kul med lite oväntad men spännande action på kvällskvisten sådär. Tur jag stannade kvar så jag kunde vara med och hjälpa också kanske :=)

Knowing where to be.. and what to do..

Lite bilder;
























Lilla Maxilla så go och rar, och oftast även godissugen :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar