tisdag 6 april 2010



Vintern har varit otroligt härlig! Visst har man svurit lite över snön då och då men faktum är att det varit väldigt härligt med all ren och vit mjuk och vacker snö som vi inte är bortskämda med i vår del av landet, västkusten. Vi har sluppit slask och blask och solen har förgyllt många dagar i vinter.

Ebba och jag som började om vår resa, eller rättare sagt kanske, nystartade helhjärtat inom Parelli NH i maj 2009 har haft en jättefin resa så här långt och vi utvecklas för varje vecka och månad.

Mycket har skett tack vare mina fina vänner A och J som supportar i massor. Medlemskapet i Savvy Club gör sitt med tillgång till filmer, information, inspiration genom club DVD:s, Savvy Times Magazine etc. Förra året gick åt till att införskaffa arbetsredskap så som halter, 12-foot rope, 22-foot rope, carrot stick, natural hackamore etc. Inhandlade även Patterns paketen samt i slutet av året det hetaste och senaste Levels paketen från Parelli, L1-4 inom samtliga savvys.

Genom Parelli har jag fått ett helt nytt persepktiv på tillvaron med min häst och jag är så lycklig att det nu finns en väldigt tydlig och uppenbar förklaring till varför jag tidigare inte kände att jag "lyckades" särskilt väl samt att jag faktiskt känt att jag gjorde fel många gånger med.

Tack vare mina fina vänner A och J (återigen) så har jag även kunnat förkovra mig i Liberty & Horse Behaviour materialet som är fantastiskt informerande om häst- /människopsykologi. Även kunnat ta del av DVD:erna i Success Series som även de gett en bra start.

Skulle vilja säga att jag leker med Ebba Online mellan L2-L3 och är väl i Liberty L2 ungefär. Sen så rider jag Freestyle i Level 2, en gren som Ebba fullkomligt älskar och alldeles tydligt visar mig att hon tackar mig för att jag tog ut "järnskroten" ur munnen på henne och började lära om för att kunna rida henne med en oberoende sits och ge henne ansvar att sköta sitt åtagande om gångart och riktning. Har inte skickat in någon/några auditions ännu men väl börjat filma lite från våra sessioner mest på skoj men för att i efterhand och utifrån kunna se vad jag gör eller inte gör rätt/fel lära mig av det och utveckla vidare, förbättra. Ständigt med "continous improvement" i bakhuvudet.

Savvy on!

2 kommentarer:

  1. Vilken härlig start på blogglivet :-D

    Keep it up!

    SvaraRadera
  2. Tackar tackar =D
    Undrar hur man länkar till andras bloggar här i visningsvyn till höger?!

    SvaraRadera