tisdag 13 april 2010

God morgon hästarna!


Arla morgon i stallet idag, släppte ut Ebbas kompisar i hagen sen var planen att ta ut Ebba på en tur i skogarna i omgivningen. Hon hade visst något som kliade alldeles förfärligt på halsen, skrubbade och skrubbade sig mot boxdörren. Jag fick hjälpt henne och riva lite på det och det kändes nog bättre. Men stressad hon var i stallet på morgonen (brukar oftast få komma från boxen rakt ut i hagen med detsamma på morgonen). Hon som annars inte rör så hemskt mycket på benen i onödan fick plötsligt myror i hela kroppen när en efter en ur hennes hästflock fick komma ut. Hon var väl inte helt nöjd med att bli sist kvar inne i stallet kan man säga och det tog en liten stund innan hon tyckte det var okej att stå kvar med mig och mumsa hö medans jag borstade av henne. Men sedan bar det iväg till skogs, i hackamore och barbacka, bara hon och jag. Mysigt! Väl inne i skogen lekte hon först spårhund med mig, huvudet plumsade ner några gånger och hon gick och luktade på allt som låg där innan hon kom, hästskit och olika sorters spår framförallt, men sedan kom huvudet upp och hon pejlade in minsta ljud från träden, bäckarna, fåglarna etc istället. Skogspromenaden bjöd på klättring och hon fick ta i ordentligt för att komma upp för de steniga backarna. En riktigt härlig morgon! Se solen gå upp bland trädtopparna och höra fågelsång innan man går till jobbet, stärker en hela dagen i själen. Jag njöt maximalt och är säker på att även min häst tyckte det var behagligt, av hennes uttryck och kroppsspråk att döma. Känns som det var behövligt att få ett sånt här trevligt inslag i vardagen. Ikväll ska jag gå och lyssna på Kay Pollak som föreläser om "Att växa genom möten". Trevligt det ska bli! =)

1 kommentar:

  1. Låter som du och Ebba hade det trevligt!
    Spännande med föredrag för Kaj Polack! Har sett lite filmer med honom och jag tyckte det var lite intressant!

    SvaraRadera