onsdag 14 april 2010

The power of focus..

är mäktigare än man tror!

How interesting! ska man tänka då istället för att klandra sig för att fokusen inte riktigt fanns där just då. Kom till stallet igår kväll men lagom ljummen energi i kroppen. Hade en vilja och önskan om att den skulle förhöjas inför ett pass Online med Ebba (energin alltså) men detta kan man säga uteblev. Vad det istället blev kan nog mer liknas vid en mysstund och kompisrelation än just ledarskap som jag hade tänkt vara extra noga med idag. Jag vill ju komma åt hennes mind vilket är nödvändigt för att få till övningarna och slipa på dem. Hade som plan att köra en del circling game med change of direction och transitions. Visst hon var med mig och jag med henne men det var liksom svårt att känna det där helhjärtade engagemanget. Jag kände att jag var antagligen alldeles för trött. Och disträ. Tankar som flög omkring som en virrig kråka på jakt efter mat i en bullrig och stressig storstad. Jag tror att mina mål var för luddigt satta dessutom vilket bidrog än mer till svårigheten att fokusera.

Så vad gjorde vi då istället? jo, vi gjorde lite allt möjligt kan man säga och hipp som happ. Kanske bidrar det ändå till min hästs nyfikenhet eftersom hon annars läser av mig snabbt och blir uttråkad? Vad vet jag, inte helt säker. Så vi gick omkring i paddocken coh satte nosen, halsen, bringan och fötterna på olika saker. Vi lattjade lite med bollen. Testade piedestalen från olika håll, med framfötterna på, bakfötterna på och ett gott försök till alla fyra på (det blev 3 och 1/2 flera ggr, haha!) Vi gjorde figure 8 runt tunnorna. Vi gick sideways över bom. Circling game med ovan nämnda övningar change of directions, som av någon anledning var lättare åt ena hållet än åt det andra. Hade liksom lite dålig balans på go and whoa idag och framförallt kunde jag inte få upp hennes energi när min egen var så låg.

Vi tog tillslut av haltern och så körde vi Liberty. Jag älskar att göra Liberty och inbillar mig att Ebba gillar det med. Jag har hyfsat draw på henne och drive är inga större problem. Gjorde Stick to me och hittade på en rolig liten bana i paddocken. Fick till och med till några Figure 8 i skritt i Liberty faktiskt och det klappade jag mig själv på axeln för. Lead by the leg både framåt och bakåt funkade jättebra, jag ledde henne även med stick och string över öronen. Och så fick jag låna tungan och klämma på den lite med :) Sen stannade vi då och då för att bara gosa. Kliar mycket nu i fällningen ju. Quality time. Tränar på att låta henne positionera om sig så att jag enkelt kommer åt att klia. Backa med hjälp av svansen osv.

När vi gick hem från paddocken stod en kvinna och hennes man och körde med motorsåg precis vid infarten. Ebba gick på och rörde inte en tum för motorsågen, världens naturligaste grej liksom (intressant! haha!). Kvinnan (som jag kände igen), visade sig vara från ridklubben på bygden (har privathäst där och är även instruktör) kom fram och sa "nämen är det inte lilla Ebba?" "jo", svarade jag förvånat. ""åh, kanske känner hon igen mig, åh vad fin hon är! jag var med och red in henne" säger hon sen. "oj, så kul, det visste jag inte!" sa jag. Och så bytte vi några ord om Ebba och att hon har det bra, är välmående och är en fin gammal dam. Det var verkligen kul att träffa någon som inte sett Ebba på så många år (kanske inte sen hon var unghäst) och berömma henne så. Sånt värmer verkligen ett hästägarhjärta :)

Vad gäller lekpasset igår kväll så ska jag klappa mig själv på axeln och berömma att jag åstadkom något bra om än inte underverk att det var efter min bästa förmåga, det har absolut inte skadat vår relation på något vis, det är jag säker på (det enda var om hon tyckte jag var lite tråkig och det må vara hänt och är helt ok). Men visst är det så att om man sätter målen högre så gäller fortfarande "raise your expectations" och "get you good better and your better best" :)

Mot nya tag!

2 kommentarer:

  1. Ibland blir det som det blir med planerna, men då kan det ju vara kul att bara "Playin around"!
    Så försöker jag tänka om jag inte är på topp, mest bara skönt att det finns utrymme för sånt tycker jag ;)

    SvaraRadera
  2. Absolut Frida! Det har du så rätt i! Även om det blev som det blev när det inte blev som man tyckte att det skulle så har man lärt sig något viktigt av det också. :) Jag älskar att PNH hjälper mig att tänka "vad intressant!" istället för att ramla in i negativitet. Det är toppen! :)

    SvaraRadera